"Nie wiem jak rozmawiać z partnerem na trudne tematy" - to zdanie często słyszę w gabinecie prowadząc konsultacje dla par. Zazwyczaj z taką trudnością zgłaszają się kobiety, które w swoim odczuciu starają się rozmawiać z partnerem i wspólnie rozwiązywać kwestie problemowe. Jednak pomimo dobrych chęci, zazwyczaj rozmowa ta przeradza się w kłótnię, która polega na wzajemnych przepychankach i wyrzucaniu sobie rzeczy z przeszłości, a nie rozwiązaniu istniejącej trudności. Co zatem można zrobić by uniknąć takich sytuacji,
a jednocześnie rozwiązać problem?

 

Przede wszystkim musisz mieć świadomość tego, że każdy związek zmaga się z problemami. Oczywiście różnią się one od siebie na różnych etapach "życia związku", jednak nie ma relacji, w których nie pojawiają się kryzysy. Postaraj się zatem podchodzić do pojawiających się problemów jak do wyzwań, zadań z którymi oboje musicie się zmierzyć, by dowiedzieć się czegoś nowego o sobie. Jeśli zaczniesz postrzegać problemy w ten sposób, zrobisz pierwszy (bardzo ważny) krok ku temu, by nauczyć się jak rozmawiać z partnerem o problemach w związku.

 

Mów o swoich potrzebach

 

Każdy człowiek posiada potrzeby - fizjologiczne, psychiczne, emocjonalne, społeczne. Każdy z nas potrzebuje zaspokojenia tych potrzeb, by czuć się spełnionym. Jeśli bagatelizujemy ważność własnych potrzeb i nie mówimy o nich partnerowi generujemy w sobie napięcie rodzące frustrację, która musi gdzieś znaleźć swe ujście. Najczęściej przejawia się w częstym poirytowaniu, łatwym wpadaniu w złość, większej skłonności do popadania konflikty. Osoba, która cierpi z powodu niezaspokojenia swoich potrzeb czuje się skrzywdzona, a jednocześnie nie mówiąc o nich, pozbawia się szansy na to, by partner mógł je zaspokoić. Jeśli nie powiemy drugiej osobie wprost czego nam brakuje, czego potrzebujemy, szansa na to, że druga strona sama się tego domyśli jest bardzo nikła.

 

Przedstaw swój punkt widzenia

 

Staraj się mówić o sobie i swoich odczuciach, o tym jak Ty postrzegasz dany problem czy sytuację. Bardzo często przyjmujemy coś za fakt, tworząc przy tym tzw. zniekształcenia poznawcze, np. "Koleżanka z pracy mijała mnie w sklepie, ale udała że mnie nie widzi. Małpa!". Wydarzyła się sytuacja, którą uznajesz za fakt, lecz to tylko Twoja interpretacja. Być może rzeczywiście było tak, jak to opisałaś, ale jest to tylko jedna z kilku opcji. Mogło być też tak, że koleżanka Cię nie zauważyła (może była zaaferowana czymś innym), bądź też jej myśli błądziły gdzieś poza rzeczywistością i dlatego nie przywitała się z Tobą. Możliwych scenariuszy jest wiele, stworzony przez Ciebie jest tylko jednym z nich. Podobnie jest w sytuacjach konfliktowych w związku. Zazwyczaj sytuację problemową każda ze stron interpretuje na swój sposób, niekiedy niezgodnie z intencjami drugiej strony. Pamiętaj o tym, że każdy z nas zupełnie inaczej postrzega rzeczywistość, to co Tobie wydaje się oczywiste, komuś innemu wcale nie musi. Jesteśmy bardzo różni i to jest z jednej strony niesamowite, a z drugiej może generować nieporozumienia. Spróbuj następnym razem gdy Twój partner nie wróci do domu na czas powiedzieć "Denerwowałam się gdy Cię nie było, bo nie wiedziałam co się dzieje. Martwiłam się, że coś mogło Ci się stać" zamiast "Jak zwykle spóźniony i nawet nie raczysz odebrać telefonu. Jesteś niepoważny. Nigdy nie można na Ciebie liczyć!". Dostrzegasz różnicę? Uczucia, jakie kryją się za tymi dwoma komunikatami są takie same, jednak forma ich wyrażenia zupełnie inna. Pierwsza skłania do dialogu i konstruktywnych wniosków, druga obfituje w pretensje i od razu generuje konflikt.  Od Ciebie zależy który sposób mówienia wybierzesz.

 

Słuchaj uważnie swojego partnera

 

W długoletnich związkach często zdarza się nam mieć poczucie, że znamy się na tyle dobrze, że wiemy co druga strona myśli i co chce powiedzieć. To powoduje, że sobie przerywamy, nie pozwalamy partnerowi dokończyć wypowiedzi, a w rezultacie nie wiemy o co tak naprawdę chodzi, choć wydaje nam się że wiemy. Postaraj się słuchać uważnie tego co mówi Twój partner, nie przerywaj mu, pozwól się wypowiedzieć. Nawet jeśli nie zgadzasz się z czymś o czym mówi nie przerywaj, odnieś się do tego gdy partner skończy mówić. Uważne słuchanie tego, co ma do powiedzenia pozwoli Ci lepiej zrozumieć sposób jego myślenia i postrzegania świata, umożliwi Ci "wejście w jego buty" i spojrzenie na sytuację z innej perspektywy. Może to pomóc Wam w znalezieniu takiego rozwiązania, które będzie satysfakcjonujące dla każdego z Was. 

 

Wybierz odpowiedni czas i miejsce

 

Nie bez znaczenia jest moment w którym podejmujemy rozmowę, jeśli np. nasz partner właśnie wrócił z pracy do domu, jest zmęczony i głodny nie zaczynajmy z nim poważnych rozmów na drażliwe tematy, gdyż istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie zareaguje on adekwatnie na to, co mamy mu do przekazania. Nasz organizm potrzebuje w pierwszej kolejności zaspokojenia podstawowych potrzeb jak jedzenie czy sen, jeśli nie są one zaspokojone nie jesteśmy w stanie myśleć o innych sprawach. Ważne jest też miejsce w jakim rozmawiamy. Nie jest dobrym pomysłem podejmowanie poważnej rozmowy podczas jazdy samochodem czy zakupów w zatłoczonym Centrum Handlowym, gdzie jesteśmy bombardowani licznymi bodźcami wzrokowymi, słuchowymi i ciężko jest nam się skupić na rozmowie. Wybierzmy lepiej spokojne miejsce i taki czas, kiedy oboje posiadacie zasoby (siły) do tego, by przeprowadzić taką rozmowę. 

 

Mów o tym, co czujesz

 

Jeśli coś, co robi Twój partner sprawia Ci przykrość, wywołuje dyskomfort, nie zostawiaj tego dla siebie. Lepiej zarówno dla waszej relacji, jak i Twojego samopoczucia jest powiedzieć o tym, co czujesz, nawet jeśli może to być dla drugiej strony nieprzyjemne. Często zastanawiamy się nad tym, jak rozmawiać z partnerem o emocjach, odpowiedź jest banalna - najlepiej jak najprościej. Oczywiście nie jest dobrym pomysłem wykrzyczenie nagromadzonych "żali" podczas kłótni. Lepszym rozwiązaniem będzie spokojna rozmowa, przeprowadzona wówczas, gdy jesteśmy w równowadze emocjonalnej. Nie wyrażanie emocji prowadzi nie tylko do ich kumulowania, frustracji, a następnie niekontrolowanych wybuchów złości, ale również wpływa negatywnie na nasze zdrowie. Pamiętaj o tym, że przewlekły stres, jaki wiąże się z tłumieniem emocji, jest przyczyną wielu chorób somatycznych. Mówiąc o tym co czujesz dajesz partnerowi szansę na zrozumienie Twojego punktu widzenia i postępowania, zwiększasz szansę na znalezienie porozumienia oraz rozwiązanie problemu.   

 

Uwierz w dobre intencje drugiej strony

 

Pomyśl czy są ludzie, którym zależy na tym, by ich związek był nieudany? Każdy z nas pragnie tego, by relacje układały się jak najlepiej. Zapewne Twojemu partnerowi również zależy na tym, by było między Wami dobrze. Może ciężko jest Ci w to uwierzyć, ale ludzie zazwyczaj starają się najlepiej jak tylko potrafią w danym momencie radzić sobie z problemami, które ich dotykają. Jeśli to, co robi Twój partner nie sprawdza się i nie pomaga Wam, zaproponuj mu swoje wsparcie, podpowiedz co powinien robić. I postaraj się uwierzyć w to, że on nie chce dla Was źle.

Terapia dla par i małżeństw w Szczecinie.
10 stycznia 2022

Jak rozmawiać z partnerem
o problemach w związku?

Terapia dla par Szczecin, terapia małżeńska Szczecin, psycholog dziecięcy Szczecin, terapia rodzinna Szczecin

794 026 747

terapia@fabrykarelacji.com.pl

Terapia rodzinna Szczecin, psycholog dziecięcy Szczecin, psycholog dla młodzieży Szczecin

794 026 747

Psycholog dziecięcy Szczecin, psycholog dla młodzieży Szczecin
Psycholog dziecięcy Szczecin, psycholog dla młodzieży Szczecin